Carburanţi în România – cum să alegi tipul de benzină şi motorină
Petrom, OMV, Rompetrol, Lukoil şi alte benzinării mai mici oferă o gamă variată de carburanţi la pompe, iar alegerea sortimentului potrivit de benzină sau motorină pentru maşină nu este chiar atât de uşoară pe cât pare la prima vedere.
În general, fiecare benzinărie care aparţine unui brand renumit oferă câte două tipuri de benzină şi două tipuri de motorină, sortimentul mai scump din fiecare categorie fiind considerat mai bun şi mai eficient pentru motorul maşinii.
Prin prisma legislaţiei în vigoare, producătorii de carburant trebuie să respecte anumite specificaţii destul de drastice pentru compuşii din combustibili, astfel că diferenţele dintre sortimente se încadrează în limite destul de strânse.
În cadrul acestui articol îţi explicăm principalele aspecte pe care este bine să le analizezi înainte de a decide de la ce benzinărie şi ce tip de carburant introduci în rezervorul maşinii tale.
Ce trebuie să ştii când alegi benzina sau motorina
De departe, principalul reper luat în calcul de cumpărători este cifra octanică (în cazul benzinei) şi cifra cetanică (în cazul motorinei).
Ce este cifra octanică (CO)
Cifra octanică reprezintă rezistenţa la autoaprindere a combustibilului pentru motoare pe benzină. Cu cât cifra octanică este mai mare, cu atât motorul are un randament mai bun, în parametri optimi, şi oferă un cuplu şi o putere mai mari decât dacă ar utiliza o benzină cu cifra octanică mai mică.
În Europa şi, implicit, în România, la pompele de benzină este afişată cifra octanică determinată prin metoda Research (CO/R), cu motorul turat la 600 rpm. În Statele Unite şi Canada este folosită cifra octanică stabilită prin metoda Motor (CO/M), cu motorul la 900 rpm. CO/R va fi întotdeauna mai mare decât CO/M. În România, aproape toate tipurile de benzină au o cifră octanică cuprinsă între 95-100.
Ce este cifra cetanică (CC)
Similar, cifra cetanică reprezintă rezistenta la autoprindere a combustibilului pentru motoare diesel, pe motorină, iar o valoare mai mare indică rularea motorului cât mai aproape de parametri optimi din cartea tehnică. În Uniunea Europeană se poate comercializa doar motorină cu cifra cetanică de cel puţin 46, iar în România găseşti doar motorină cu cifră cetanică de 51-55.
Aditivi adăugaţi în carburant
Indiferent că este vorba despre benzină sau motorină, producătorii adăugă diverşi aditivi în combustibili. Unii dintre aceştia sunt utili, întrucât generează o cifră octanică sau cetanică mai mare, însă alţii au ca efect o deteriorare în timp a anumitor componente ale maşinii.
- sulful: este un aditiv larg răspândit în combustibil, însă prin ardere acesta se depune ca o peliculă de zgură pe sistemul de evacuare. Din fericire, prin legislaţie, carburantul poate conţine cel mult 10 mg de sulf pe litru, iar toţi producători se raportează la această limită maximă.
- plumbul: a fost utilizat pe scară largă în compoziţia combustibilului, însă a fost practic interzis de Uniunea Europeană în 2000 din cauza poluării masive a mediului înconjurător şi a pericolelor la adresa sănătăţii oamenilor. În prezent, concentraţia maximă este de 5 mg de plumb pe litrul de carburant.
- mangan: un alt aditiv prezent în carburant este pe bază de mangan şi este cunoscut sub numele generic de MMT. Efectele acestuia sunt controversate, întrucât există o serie de studii potrivit cărora MMT afectează mediul şi calitatea componentelor motorului, însă alte studii infirmă aceste ipoteze.
Pe lângă aceşti aditivi, în carburanţi există şi benzen şi o serie de compuşi oxigenaţi.
Ce tipuri de benzină şi motorină găseşti la benzinării
În România există cel puţin cinci reţele mari de benzinării, la care se adăugă câteva reţele mai mici intrate de curând pe piaţă, dar şi o serie de benzinării particulare. Iată principalele tipuri de carburanţi comercializate de acestea şi specificaţiile acestora:
Benzină şi motorină la Petrom (545 benzinării cu OMV)
Carburant | Cifra octanică / cetanică |
Benzina Standard 95 | 95 |
Benzina Extra 99 | 100 |
Motorina Standard | 51 |
Motorina Extra | 51 |
Benzină şi motorină la OMV (545 benzinării cu Petrom)
Carburant | Cifra octanică / cetanică |
Benzina OMV MaxxMotion 95 | 95 |
Benzina OMV MaxxMotion 100 | 100 |
Motorina OMV Diesel | 51 |
Motorina OMV MaxxMotion Diesel | 51 |
Benzină şi motorină la Rompetrol (405 benzinării)
Carburant | Cifra octanică / cetanică |
Efix Benzina 95 | 95 |
EfixS Benzina 98 | 98 |
Efix Motorina 51 | 51 |
EfixS Motorina 55 | 55 |
Benzină şi motorină la Lukoil (301 benzinării)
Carburant | Cifra octanică / cetanică |
Euroluk COR 95 Bio | 95 |
Ecto Plus 95 | 95 |
Ecto Sport 98 | 98 |
Euro L Diesel Bio | 51 |
Euro L Diesel Arctica | 51 |
Ecto Super Diesel Bio | 51 |
Benzină şi motorină la Mol (189 benzinării)
Carburant | Cifra octanică / cetanică |
Benzina EVO | minim 99 |
Tempo Plus 95 si 98 | 95 si 98 |
Motorina EVO Diesel Euro 5 | 51 |
Tempo Plus EuroDiesel | 51 |
Benzină şi motorină la Gazprom (15 benzinării)
Carburant | Cifra octanică / cetanică |
Benzina 95 | 95 |
Benzina Premium | N/A* (>95) |
Premium diesel | N/A** |
* Gazprom susţine că Benzina Premium are o cifră octanică mai mare de 95, însă nu menţionează valoarea exactă a acesteia
** Gazprom nu menţionează cifra cetanică a acestui sortiment
Benzină şi motorină la SOCAR (28 benzinării)
Carburant | Cifra octanică / cetanică |
Benzina fara plumb CO95 | 95 |
Benzina fara plumb CO98 | 98 |
Motorina Euro 5 | 51 |
Motorina superioara | 55 |
Observaţii:
- Petrom şi OMV sunt singurii producători care oferă benzină cu cifră octanică 100;
- Rompetrol şi ŞOCAR sunt singurele benzinării de unde poţi achiziţiona motorină cu cifra cetanică 55. Ceilalţi producători au câte două tipuri de motorine, dar ambele au cifra cetanică 51.
Viorel Dugan-Opait
15 decembrie 2014 la 17:49
Buna ziua,
Nu cred ca numai eu apreciez ce si despre ce scrieti. E f. bine, dati-i inainte, e
nevoie ca lumea sa stie cat mai multe – mai ales despre tehnologia digitala si/sau inteligenta. Legat de ce-ati scris astazi: cei care merg pe gaz lichefiat de ce-au fost discriminati? Si inca: mai tarziu, cand va va veni bine, despre tablete cu Win8 sau 8.1 (10 in curand), poate ar fi bine sa scrieti. Sau/si despre un top al PC-urilor cu Win8 (8.1) si touch. Acest top, de exemplu, m-ar interesa (Dell, Sony, HP, Toshiba…).
P.S. Nu tin, chiar nu vreau sa apara pe site ce-am scris. Nu inseamna ca ma dezic de cele scrise.
Numai bine, vd
Daniel Popescu
15 decembrie 2014 la 22:43
Multumim pentru aprecieri. Nu am discriminat soferii care folosesc GPL, dar in acest caz piata este semnificativ diferita: exista mult mai multi producatori mici si este greu sa prezentam o imagine obiectiva, de ansamblu, in special pentru ca multi dintre acestia nu au pagini de internet cu informatii concrete despre GPL.
Multumim pentru sugestii, le vom lua in calcul. Tabletele cu Windows 8 si laptopurile cu ecran touchscreen nu se bucura de un succes foarte mare in randul utilizatorilor, motiv pentru care deocamdata nu am abordat astfel de subiecte.
Florin
29 mai 2015 la 18:16
Apreciez foarte mult munca si informatiile oferite.
Adrian-T. Traian
13 iulie 2015 la 20:49
Am C4 1,6i (benzina) an 2005. Am pus benzina CO98 si foarte des CO100.N-am simtit diferenta,dar e mai bine CO100(care nu cred ca e sigur CO100) decat CO98 care poate fi „botezata”.
Tommy
23 august 2015 la 00:04
Interesant raport.
Dar ma lasat masca un lucru … eu de 2 ani de zile bag benzina Evo de la mol, stiind/crezand ca e benzina de 100 , aici in raport scrie ca e 95 … nu pot sa cred asa ceva.
O benzinarie atat de mare si de apreciata ca Mol nu cred sa puna pe piata un carburant pe care al numeste 100 si sa nu aiba cifra octanica aferenta.
Eu intr-adevar am observant ca nu imi consuma la fel de mult ca benzina de 95 de la petrol, de unde bagam inaite sa trec pe Evo. Cu 95 scoteam in oras 10/12 , pe cand cu Evo am scos si 7.8 in oras (record) dar in general 8/8.5 deci pot spune ca e o schimbare uriasa.
asdas
11 noiembrie 2015 la 13:39
mai citeste o data
Ionut
6 ianuarie 2016 la 10:31
Foarte bun articol! E de apreciat ca se mai practica articole bine documentate si muncite in spatiul online.
Interesant cum in cazul OMV Petrom Marketing, benzina premium de la Petrom e vanduta ca Extra 99 si cea de la OMV MaxxMotion 100, ambele cu cifra octanica 100. La Petrom sunt mai vechi statiile/echipamentele insa nu stiu daca asta afecteaza calitatea benzinei.
Maron Marie
22 iulie 2016 la 08:09
Am o Skoda Octavia 3 de 2013. 2 ani i-am bagat in rezervor doar benzina de 95 si mergea bine. Precizez : benzina de OMV. O data am bagat benzina de 95 de la Petrom si am crezut ca nu se mai termina din rezervor de proasta ce era ! Dupa ce am inceput sa-i dau de 95 de la OMV lucrurile s-au schimbat net… in bine. De 6 luni ii dau doar benzina de 100 de la OMV. Lucrurile s-au schimbat inca smnificativ IN BINE : demaraj MULT mai bun, consum cu 7-10% mai mic, tractiune smnificativ imbunatatita. Si benzina MOL e ok, dar sfatul meu e sa evitati Petrom-ul ! …cu scuzele de rigoare pentru Petrom !
Bobo
29 septembrie 2020 la 09:45
Motorina de la Rompetrol este singura motorina din țara care nu conține Biocarburi. Este foarte buna. Cei care folosesc știu la ce ma refer
Benzina de la OMV 100 este cea mai buna. Diferențele se simt la detonatii.
Căutați pe google și o sa vedeti la ce ma refer. Ar trebui sa scriu mult și nu am timp. Drumuri bune sa aveți.
Laurentiu
25 iulie 2016 la 12:11
Foarte bun si folositor articolul! Multumim!
Pana la urma cred ca cei de la Rompetrol raman cei mai corecti, apoi OMV si Petrom.
Daniel
2 decembrie 2016 la 18:11
Foarte bun articolul.
RYOSU
7 decembrie 2016 la 03:27
DECI CEI CU DIESEL LA ROMPETROL , VA ROG !!
E CEA MAI BUNA MOTORINA !
gheorghe moga
24 noiembrie 2017 la 18:36
Niciun angajat de la Rompetrol nu alimenteaza cu carburant de la Rompetrol.
dic
20 martie 2018 la 20:57
dar de unde?
Gabriel
29 decembrie 2016 la 09:32
Eu folosesc in general notorina Evo de la Mol, dar si motorina standard si motorul merge foarte bine, nu am avut probleme.
Am alimentat mai demult cu motorina standard de la Petrom si motorul tragea foarte greu, avea un zgomot mai pronuntat la relanti.
In mod cert combustibilii Petrom sunt de calitate inferioara
io
1 ianuarie 2017 la 12:47
Dupa aproape 1 an si jumatate, poate ar fi bine sa reactualizati datele din articol (poate au aparut schimbari)
tibi
19 februarie 2017 la 18:57
niciodata nu are sa fie Rompetrolul mai bun ca si OMV, diesel.
Mike arad
19 iunie 2017 la 09:32
Bagam de la omv…pana mi s a aprins senzorul de dpf de cateva ori la jetta 5..am trecut imediat la rompetrol…dupa aia am aflat ca omv e de fspt petrom si invers si motorina omv nu e adusa din austria e adusa de la rafinariile din ro gen ploiesti sau midia nabpdari etc…!!
Costin
13 septembrie 2017 la 06:36
O sa razi dar rafinaria de la Petrobrazi scoate cel mai bun combustibil.
Poate pentru ca resursele sunt de calitate…
Alex
21 septembrie 2017 la 11:50
1) Referitor la motorina, conform articolului cele mai bune sortimente sint: Motorina Nano Diesel de la Socar si EfixS Motorina 55 de la Rompetrol. Ambele au cifra cetenica 55 si deci incepe arderea la o compresie mai mica. Cei doi producatori nu posteaza insa pe site-urile lor certificarile corepunzatoare.
2) In articol toate sortimentele de benzine si motorine sint denumite corect, folosind ca prim cuvint Benzina sau Motorina. In realitate la statiile PECO sint denumirile comerciale , unele mai clare iar altele mai greu de vazut si de inteles. De exemplu la OMV : OMV MaxMotion Diesel este fosta Motorina Extra ; OMV Max Motion 100 plus este fosta Benzina Extra. Mentionez ca 100 plus este scris marunt cu litere albe pe fond portocaliu deschis. Exista pericolul real de confuzie pentru cei care nu vad bine, sint obositi sau se grabesc. Poate fi si urmatoarea greseala : v-ati obisnuit sa alimentati de exemplu OMV MaxMotion de la pistolul nr 3, care e Diesel la statia dumneavoastra favorita dar Benzina la alte statii.
3) Propunere de reglementare a denumirilor combustibililor : a) primul cuvint ar trebui sa fie Benzina sau Motorina b) El va fi urmat de numele in engleza si apoi de cel in maghiara sau germana unde sint minoritati. c) in final va fi Brandul producatorului . Exemplu : Motorina/Diesel/Dízel OMV MaxxMotion Diesel . Prin analogie cind cumpar paine, la raft vad de exemplu eticheta : Paine Integrala …(Producator ) , adica primul cuvint este numele produsului.
Poate scrieti un articol pe aceasta tema cu pareri pro si contra si eventual discutati si la Protectia Consumatorului. Nu trebuie uitat ca sintem in Romania si ar trebui sa putem cumpara Motorina Extra de la OMV nu OMV MaxxMotion Diesel .
Neculai
30 septembrie 2020 la 12:23
Felicitari pentru observatiile aduse in atentie! Din pacate autoritatile de reglementare si de control isi dorm in continuare somnul vesnic, tipic.
cristy
23 octombrie 2017 la 21:19
scopul lor e sa ne termine psihic , nu sa faca vanzari. Ce au in cazanele din pamant nu vom afla .
Razvan
31 octombrie 2017 la 00:18
As dori o lamurire. Pentru Golf 5 de 1.6 ce benzina ar trebui sa aleg ca sa reduc consumul. Sa alimentez benzina Mol Evo 95 sau benzina Rompetrol Efix 95?
Multumesc
Marian
3 decembrie 2017 la 16:38
Ce consum ai?
Ionescu sorin
15 noiembrie 2017 la 10:33
Am un passat din 2003, 1.9 tdi, 131 de cai – daca bag motorina cu cifra cetanica de 55 dauneaza motorului?? Astept un raspuns! Multumesc
Adriana
18 august 2018 la 14:02
Foarte util…tot ce trebuie sa stie o femeie despre carburanti :))
George
10 decembrie 2018 la 13:43
Strict despre diselari..Clasament meu arata astfel.Locul 4 și ultim Lukoil.Sa spun și de ce.Mi am făcut un card cu reducere la carburantul din weekend,am pus 20 litri la preț cu 36 bani mai puțin din motorina superioara și mi a intrat regenerarea filtrului ce passat 3 zile la rand…citesc pe forumuri că e posibil sa fie de la carburantul prost.Asa a și fost.Dupa ce am completat cu efix Rompetrol sortimentul 55 adio probleme..Deci primul loc Rompetrol să mă înțelegeți…Înainte de lukoil am alimentat de la Petrom și nu avea vlaga însă se consumă normal nu repede..și la OMV am mai pus puțin și parcă se duce mai repede dar nu cu foarte mare vlaga in pedala vorbesc de sortimentul mai ieftin și Petrom și Omv.Dragilor rămân la Rompetrol cat nu am probleme.
Ciprian Buica
20 aprilie 2019 la 20:07
Rompetrol efis s 55 e de departe cea mai buna motorină dar la fel de adevărat este ca nu ii place sa stea în rezervor prea mult… Dar se simte la pedala eu numai sortimentul acesta îl folosesc
Alex
12 mai 2019 la 01:14
Am un A8 euro 5 4.2 tdi si chiar sunt curios Să văd dacă este intr-adevar diferenta cu motorină efix 55 de la Rompetrol.
Páll Lajos
2 iulie 2019 la 12:24
Bună,eu am un motor de 1,4 și 16 valve care este cea mai bună benzină pentru acest tip de motor.Mulțumesc.
Bogdan
25 iulie 2019 la 14:27
Voi care scrieți aici cred ca nu Cunoaște-ți cu adevărat ce este motorina adevarata . Am alimentat doar din Germania și alte tari din UE. Și când am pus de la Rompetrol cea mai buna e ca apa de ploaie . Combustibilul la noi e panarama . Nu va lăsați pacăliți de nume.
Doru
25 iulie 2020 la 23:30
Pe bune????Chiar apa de ploaie????.Eu in Romania alimentez motorina Evo de la Mol și iarna pornește fara probleme.In Germania iarna am alimentat de la o benzinărie care-mi scăpa numele dar cert este faptul că nu pornea la fel de ușor.
ATOADEI IVAN
6 august 2019 la 12:30
Stimabililor, nu sunt fan MOL, dar alimentez cate odata motorina Evo Plus de 55, asa ca, nu prea aveti dreptate ca nu au Diesel 55. Cel mai mult alimentez Rompetrol Efix 55 si e suuuper buna. Se arde cam repede, dar masina mananca jar.
Jonny Ady
1 februarie 2020 la 14:30
Domnul Bogdan are perfecta dreptate, combustibilul Romanesc este de toata jena, ceea ce nu se stie (sau nu se recunoaste din lipsa de iformare), benzina de 95/98 din Romania este toata E10 (rspectiv 10% etanol), in alte tari precum si Germania este cea mai ieftina benzina, dar Romania a aliniat preturile la cele EU, cum este posibil ca cea mai ieftina benzina sa fie egala la pret cu cea mai scumpa din tarile EU, in Romania pretul unui litru de benzina E10 95 CO este egal cu cel de E5 95 CO din Germania, a se verifica preturile, personal le-am verificat, dar …. asta e Romania, nici nu vreau sa amintesc faptul ca nu toate motoare pe benzina sunt omologate ca consume acest tip de combustibil, respectiv E10, in Romania insa nu gasesti alceva, ma intreb ce fac cele de generatie mai veche, dar ca si calitate combustibilul Romanesc este mult inferior fata de cel din Ungaria spre exeplu, din Germania sau Austria nici nu incape vorba, indiferent de care dintre ele vorbim, oricum rusine pentru inselatoria caracteristic romaneasca.
Laurentiu
27 februarie 2021 la 10:18
Salutare
Eu am alimentat motorina de 55 de la socar intrun vivaro cotet cu 1 milion de km (cica a mai avut motorul schimbat – infine, sigur are 700 mii) si sa facut alta masina, de a dreptul trage mult mai bine.
Nu stiu daca tot ce contine acea motorina este bun – dar trage mai bine.
As fi curios sa stiu ce contine si se efect au aditivi lor pentru ca o sa vrea sa alimentez intrun motor 335 dizel BMW (dec 3 litri biturbo)
Dragos
3 martie 2021 la 23:41
Carburanti de la Rompetrol inclusiv MOTORINA efix S 55 contine aditivi metalici ce dauneaza motorului in timp . Ce parere aveti despre acesti aditivi?
Sergiu
29 iunie 2021 la 23:21
Au avut, acum nu mai au. Uita-te la pompa scrie ca nu contine aditivi metalici
Natalia
29 aprilie 2021 la 15:28
Foarte interesant articol, dar mai este mult de spus.
In investiagatia facuta in 2020 de catre expertii nostri dela Euroasig, au fost documentate un sir intreg de abateri de la reglementarile in vigoare in special pentru companiile cu "radacini" din Rusia….
Pentru cei interesati, puteti descarca gratuit rezumatul investigarii de pe pagina noastra (www.euroasig.com) sau il puteti primi pe mail.
Toate bune si drum usor!