Microsoft Surface – Tablete Microsoft cu Windows 8 – păreri, specificaţii
Microsoft a lansat Microsoft Surface, două tablete de 10.6” sub brand propriu care vor utiliza Windows RT şi Windows 8 şi care promit o experienţă diferită de utilizare prin tastaturile integrate Touch Cover şi Type Cover.
Principalul punct comun al celor două tablete este designul, carcasa celor două produse fiind realizată din magneziu topit botezat VaporMG care, potrivit oficialilor companiei, oferă un finisaj plăcut la atingere şi un aspect high-end.
Totuşi, chiar dacă poartă acelaşi nume şi au un design asemănător, cele două tablete lansate de producătorul american se diferenţiază atât din punct de vedere al performanţelor ecranului, cât mai ales al platformei hardware, care dictează inclusiv sistemul de operare folosit.
Microsoft Surface Windows RT este versiunea de bază mai apropiată de conceputul de tabletă şi utilizează un ecran ClearType de 10.6” cu rezoluţie HD, în timp ce platforma hardware este Nvidia Tegra 3, iar greutatea şi dimensiunile sunt specifice acestui segment.
În schimb, Microsoft Surface Windows 8 Pro mizează pe un ecran Full-HD şi pe platforma Intel Ivy Bridge, specifică mai degrabă ultrabook-urilor, astfel că este mai grea şi mai groasă, dar are şi mai multă memorie internă.
Specificaţii tehnice
Iată o comparaţie directă între cele două versiuni de Microsoft Surface, cu menţiunea că producătorul nu a anunţat încă configuraţiile exacte ale platformelor hardware utilizate.
MS Surface Win RT | MS Surface Win 8 Pro | |
Ecran | 10.6”, rezolutie HD | 10.6”, rezolutie Full-HD |
Platforma hardware | Nvidia Tegra 3 | Intel Ivy Bridge |
Memorie interna | 32/64 GB | 64/128 GB |
Conectivitate | Wi-Fi, USB 2.0, micro HD | Wi-Fi, USB 3.0, mini DisplayPort |
Accesorii | Touch Cover, Type Cover | Touch Cover, Type Cover, stylus |
Acumulator | 31.5 Wh | 42 Wh |
Greutate | 676 grame | 903 grame |
Grosime | 9.3 mm | 13.5 mm |
Sistem de operare | Windows RT | Windows 8 Pro |
Productivitate – Touch Cover, Type Cover şi stylus
Microsoft a simţit că nu este suficient să vină pe piaţă cu propriul brand de tablete, mai ales că din punct de vedere hardware este aproape imposibil să se diferenţieze de ceilalţi producători. Prin urmare, există cel puţin trei accesorii care scot în evidenţă noul Surface:
- Touch Cover – Este o husă de protecţie care se ataşează magnetic de tabletă, dar care după ce este scoasă se transformă într-un suport pentru tabletă cu tastatură pe care tastezi prin simpla apăsare a suprafeţei sensibile la presiune. Potrivit Microsoft, viteza de tastare pe aceasta tastatură inedită este mai mare decât cea de pe un display touchscreen obişnuit.
Trecând peste acest amănunt care va fi verificat doar în urma unui review, soluţia adoptată de Microsoft este una cel puţin interesantă. Întrucât este integrată în tabletă şi are doar 3 mm grosime, tastatura este purtată tot timpul alături de tabletă şi poate fi utilizată oricând la nevoie. Dispare astfel necesitatea de a transporta separat o tastatură fizică, aşa cum este cazul seriei Asus Transformer.
- Type Cover – Este tot o husă de protecţie, dar care include un suport şi o tastatură mai convenţională decât Touch Cover. Cu o grosime de 5 mm, Type Cover oferă o tastatură cu taste individuale care au o “cursă” de 1.5 mm, astfel că experienţa de utilizare va fi mai apropiată de cea a unei tastaturi obişnuite.
În plus, TypeCover include şi un trackpad cu funcţii multi-touch, oferind astfel o experienţă superioară de utilizare. Practic, pentru cei care apreciază portabilitatea unei tablete, dar vor să utilizeze un astfel de produs şi pe post de ultrabook, Type Cover este o soluţie mai bună decât Touch Cover.
Prin Touch Cover şi Type Cover, Microsoft vrea practic să ofere o soluţie pentru utilizatorii care vor să aibă o tabletă şi un computer portabil în acelaşi produs. O soluţie nu numai elegantă, ci şi complet diferită de ceea ce există în prezent pe piaţă.
- Stylus – Microsoft Surface Windows 8 Pro vine şi cu un stylus pentru cei care preferă să scrie direct într-un editor de text fără să mai utilizeze tastatura, iar acesta îţi permite să scrii cu cerneală digitală la o precizie de 600 de puncte pe inchi. Probabil că Steve Jobs ar fi râs în hohote la aflarea veştii că Microsoft nu renunţă nici acum la utilizarea unui astfel de instrument.
Microsoft Surface Windows RT va apărea pe piaţa în al treilea trimestru al anului în acelaşi timp cu lansarea oficială a noului sistem de operare, în timp ce Microsoft Surface Windows 8 Pro va fi disponibil la trei luni după versiunea cu Windows RT. Întrucât mai este ceva timp până la lansarea noilor produse, Microsoft nu a anunţat încă preţurile de comercializare.
Poziţionare pe piaţă
Chiar dacă Microsoft şi-a promovat noul produs ca fiind un PC modern, nu există nicio îndoială: Microsoft Surface este un concurent puternic pe piaţa tabletelor, dar poate reprezenta o ameninţare şi la adresa producătorilor de ultrabook-uri.
Microsoft Surface Windows RT intră pe o piaţă a tabletelor dominată autoritar de Apple prin iPad şi copiază conceptul conaţionalilor lor de a produce atât hardware-ul, cât şi software-ul. Totuşi, spre deosebire de Apple, Microsoft mizează şi pe sprijinul celorlalţi producători care vor oferi tablete cu Windows 8, iar aceştia s-ar putea să nu fie tocmai încântaţi de concurenţă pe care o vor avea cu Microsoft.
Cel puţin la fel de interesantă va fi şi confruntarea cu tabletele Android, avantajul aparent al celor cu Windows fiind tocmai familiaritatea cu acest sistem de operare. Totuşi, ca şi în cazul luptei de pe piaţa smartphone-urilor, oferta de aplicaţii, atât calitativă cât şi cantitativă, va juca un rol important în această confruntare.
Între timp, Microsoft Surface Windows 8 Pro se îndepărtează de conceptul de tabletă clasică şi pare mai degrabă o alternativă interesantă la ultrabook-uri. Există două motive pentru care ai putea fi tentat să alegi un Microsoft Surface Windows 8 Pro în locul unui ultrabook: platforma hardware este aceeaşi, dar vine împachetată într-un ambalaj compact care poate fi utilizat şi pe post de tabletă. Practic, împuşti doi iepuri dintr-o lovitură.
Concluzii
Într-un an în care Apple a adus ca noutate doar ecranul Retina Display pe noul iPad, piaţa tabletelor primeşte o împrospătare majoră prin nouă oferta a celor de la Microsoft.
Nu numai că vorbim despre o tabletă cu hardware şi software produse de aceeaşi companie, dar noua gamă de produse include şi Touch Cover şi Type Cover, două soluţii atrăgătoare pentru cei care vor să transforme tableta în laptop, ultrabook sau, cum se exprima Microsoft, în PC.
Astfel, într-un peisaj dominat până acum de iPad în care tabletele cu Android sunt ca doi-trei pixeli morţi în colţul unui monitor de 19” (îi remarci, dar nu prea îi bagi în seamă), Microsoft vine cu ceva proaspăt care are potenţialul de ai pune măcar un pic pe gânduri pe cei de la Apple.
Radu
19 iunie 2012 la 16:08
Salutare!
Pe mine m-a deranjat afirmatia ta "intr-un peisaj dominat până acum de iPad în care tabletele cu Android sunt ca doi-trei pixeli morţi în colţul unui monitor de 19” (îi remarci, dar nu prea îi bagi în seamă)" pentru ca 30% din piata nu sunt 2-3 pixeli http://www.androidlive.ro/vanzarile-de-tablete-se-vor-dubla-in-2012-8449
si cit de curind se vor satura oamenii de restrictiile iOS si se vor intoarce cu spatele la Apple …
Andrei Girbea
19 iunie 2012 la 19:08
Radu, nu stiu daca ai vazut dar cateva prognoze anticipeaza ca anul asta iOS-ul va castiga marketshare pe piata tabletelor, nu va pierde. Doar zic :P
Radu
20 iunie 2012 la 08:37
probabil nu va scadea prea mult cota iOS, dar sigur sunt mai multe optiuni pe android (si mult mai ieftine) si e posibil ca la nr de tablete vindute sa creasca numarul de partea google
orice s-ar intimpla, android nu are cum scadea sub 25% din numarul total, asa ca nu e chiar putin
piata iOS este sustinuta de o „patura sociala” la care mai mult conteaza sigla decit ce poate face obiectul si va fi saturata si plictisita cind va ajunge android la maturitate si atunci e posibil sa se schimbe raportul
Andrei Girbea
20 iunie 2012 la 14:42
Da, pe Android ai optiuni multe si variate, in general multe ieftine. Daca discutam despre segmentul ala, atunci Android-ul nu prea are competitie acolo. Problema e ca tabletele din segmentul ala sunt slabe… cati bani dai, atat fac.
La nivelul pietelor dezvoltate, tabletele populare nu sunt alea, ci cele din gama ipad-ului, la 400+ dolari. Iar aici iPad-ul, dpmdv, e greu de inlocuit cu altceva. Am testat cred 90% din tabletele bune de pe piata aparute anul trecut si anul asta, in continuare folosesc iPad-urile, din multe motive in care nu as vrea sa intru acum.
Pe Android ma deranjeaza fragmentarea si lipsa anumitor aplicatii OK pentru ecrane mare. Exemplu: aplicatie de twitter, care pentru mine conteaza foarte mult. Si cu siguranta multi altii sunt deranjati. iar pana ajunge Android-ul la maturitate pe tablete, va mai trece ceva timp. Si chair si atunci, vei avea ultimele versiuni doar pe anumite terminale de ultiam generatie, iar cei care au cumprat modelel mai vechi vor ramane cu ochii in soare (vezi statistica aia cu 70% din terminalele apple au ios 5 si doar 7% din device-urile Android au pe ele IceCream. Foarte evidenta dpmdv)
Una peste alta, da, probabil sunt unii care cumpara produsul pentru brand. Dar asta nu inseamna ca majoritatea sunt in aceasta tagma.
Pe de alta parte, remarca cu pixelii morti e trasa de par. Recunosc :P
Radu
20 iunie 2012 la 19:22
ai dreptate