Despre site-urile de IT din România
Observ în ultima vreme cum site-urile de content ce tratează într-un fel sau altul domeniul IT s-au înmulţit şi în .ro mai ceva ca ciupercile. Prin site înţelegând de la bloguri micuţe şi nişate, până la „mastodonţi” ce încearcă să acopere toata gama de subiecte.
E bine că sunt multe, nu zic nu, există nevoie de informare şi mulţi posibili cititori. Ce nu îmi place însă la multe din aceste site-uri IT este chiar ceea ce ar trebui să exceleze: conţinutul.
O mulţime de surse
Unu la mână, remarcăm noianul celor care iau ştiri şi articole din .com , le traduc rescriu şi le servesc utilizatorilor din .ro . Bagă foarte mult conţinut nou în fiecare zi şi în timp ajung să aibă trafic, dar cu zero implicare din partea vizitatorilor agăţaţi de prin motoarele de căutare. E şi normal de altfel, iar mai spre final o să vă spun şi de ce cred eu că se întâmplă astfel. În această oală aş băga site-uri ca: soft.ro , smartnews.ro şi poate chiar arenait.net şi stiri.it (deşi acesta poate fi scuzat, e axat exact pe această direcţie, a ştirilor).
Apoi, avem site-urile care fură. Aştia nu se mai complică cu tradusul, parsează pur şi simplu feed-uri RSS sau dau copy/paste manual, omiţând de cele mai multe ori sursele. Nu sunt puţine astfel de site-uri. Ele se bazează pe traficul din motoare de căutare şi le merge, au vizitatori de ordinul miilor sau zecilor de mii. De multe ori ies în căutări în faţa celor pe care îi fură, pentru că nimeni nu îi raportează, pentru că au vechime, pentru că cei păgubiţi nu ştiu ce să facă pentru a-i combate , etc. Dar nu sunt decât nişte hoţi ordinari şi ar trebuie raportaţi, raportaţi şi chiar ameninţaţi cu tragerea la răspunedere penală, până când se vor potoli sau vor fi penalizaţi. De menţionat aici cei de la iis.ro sau bihon.ro sau stiri-itc.ro şi toată gama lor de site-uri (fără link, că nu merită).
Avem şi site-uri care îmbină ştirile cu propriul conţinut. Probabil acesta este modelul cel mai bun, pentru că o parte dintre utilizatorii interesaţi de acest domeniu doresc să afle noutăţile şi apoi să citească materiale care să aducă un plus de valoare. Trebuie avut grijă însă ca partea de conţinut unic si interesant să predomine şi să nu fie sporadică, altfel ne întoarcem la prima categorie. Aici sunt destul de multe: go4it.ro , tehnopol.ro şi poate cnet.ro .
Nu trebuie neglijate site-urile unor foste sau actuale reviste offline, ca chip.ro sau xpc.ro . Acestea trăiesc din forumuri, module de download şi alte din astea. Sunt curios însă ce se va întâmpla cu puţinele încă rămase în viaţă în 1-2 ani. Vor deveni exclusiv online oare sau se vor dizolva ca şi altele înaintea lor.
În cele din urmă, avem şi exemplele demne de menţionat şi apreciat. Şi aici sunt destule, o să menţionez doar pe computerica.ro (un mic blog de software), lab501.ro (un blog de hardware foarte detaliat), webara.ro (care tratează doar gadget-uri testate în realitate, însă puţin cam sumar pentru gusturile mele) şi videotutorial.ro (un blog cu tutoriale video HD pentru începători). În general sunt site-uri mici de nişă, care oferă articole pentru un segment clar de utilizatori. Modelul chiar funcţionează, nişele sunt în stare să creeze comunităţi, însă potenţialul de dezvoltare al unor astfel de proiecte poate fi limitat, mai ales dacă nişa este prea îngustă. Cu toate acestea, pe astfel de site-uri vei găsi conţinut cu adevărat interesat, util atât începătorilor, cât şi celor mai avansaţi.
Aşadar, oferta de surse de informare pe domeniul conţinutului IT din România e bogată. Cu toate acestea, puţine site-uri de IT sunt cu adevărat mari. De fapt, le numeri pe degetele de la o mână. Şi multe dintre ele se bazează şi pe servicii adaptate .ro-ului, nu doar pe content.
Utilizatorul?
Explicaţia e simplă dpmdv: consumatorul de conţinut IT se împarte la noi în două mari categorii:
- împătimitul care ştie engleză şi oricum află tot ce se întâmplă de pe site-urile străine, venind apoi şi aruncând cu roşii în cei ce preiau conţinut de pe acestea (oricum aruncatul cu roşii e sport naţional, dar asta e altă poveste).
- habarnistul care abia descoperă domeniul, este interesat de cum se fac anumite lucruri simple pe segmentul care îl interesează şi căruia nu îi pasă câtuşi de puţin de ce super procesoare a lansat Intel sau ce laptop stilat a mai scos Steve Jobs din plic.
Există probabil şi o categorie de mijloc, dar eu cel puţin o consider destul de subţire.
Un site de conţinut e greu de susţinut
Pe de altă parte, a susţine un site de conţinut IT e destul de greu în România fără o finanţare serioasă. Există cheltuieli: cu banda, cu stocarea, cu dezvoltarea, cu mentenanţa şi cu plata celor ce creează conţinutul de calitate (care sunt puţini şi destul de scumpi). Aceste cheltuieli sunt greu de acoperit, căci la noi affiliates-ul e încă bebeluş, adsense-ul şi altele de acest gen nu merg, companiile mari abia acum învaţă că bannerul nu e singura modalitate de a te promova online şi altele.
Astfel, nu ar trebui să ne mire că multe dintre site-urile de IT de calitate sunt blog-uri ale unor pasionaţi, care împărtăşesc din experienţa lor în domeniu. Însă, sunt curios câţi dintre ei au un plan de dezvoltare, câţi s-au gândit la ce va fi proiectul lor peste 2-3 ani . Probabil puţini. Pentru că e greu să scoţi bani din conţinut în România, e tare greu.
Viitorul cum o fi?
Aşadar, care e oare direcţia în care se vor îndrepta site-urile de conţinut IT în următorii ani? Ar trebui să apară şi mai multe, odată cu dezvoltarea altor servicii online şi cu atragerea a tot mai mulţi useri pe Internet. Dar într-un final se vor cerne şi vor ieşi în faţă cele care se adresează unei mase critice de potenţiali cititori şi care le oferă acestora informaţiile căutate. Pentru că acestea vor fi profitabile.
Aşadar, dacă sunteţi implicaţi cumva într-un proiect de content IT în online-ul românesc, încercaţi să veniţi cu materiale de calitate. Pentru că doar astfel acest segment va putea creşte. Greşesc oare?
PS: Postul astă nu se vrea un atac, ci doar o părere a unui om aflat de ceva timp în acest domeniu. Am dat exemple doar din site-urile cunoscute de mine şi citite în ultimul timp. Criticile constructive şi comentariile la adresa celor scrise vor fi apreciate ;)
dude
19 iunie 2009 la 11:13
dude, tehnolab e un fel de magazin online.
Andrei
19 iunie 2009 la 11:22
Ups, era tehnopol. le-am incurcat rau, dar am corectat acum. Danke :D
Razvan
19 iunie 2009 la 19:56
Excelent articol Andrei, din pacate presa online IT de la noi e destul de slab dezvoltata si asta probabil din cauza faptului ca majoritatea cititorilor prefera sa isi culeaga informatiile din surse internationale. Loc este pentru dezvoltare, cu materiale de calitate si multa munca se poate ajunge departe.
Bafta !
Andrei
21 iunie 2009 la 11:19
Yap, e loc mult. Acum sa vedem si cati vor pune mana sa faca aceasta munca. Eu sper cat mai multi, dar realitatea s-ar putea sa fie alta, atat timp cat „lasa ma ca merge si asa” va fi la putere.
Andrei
21 iunie 2009 la 13:23
Stiu Vlad, de aia am si spus in paranteza ce am spus cand am facut referire la voi :) Insa cred ca anumite informatii legate de Romania sau pareri si interpretari personale (atat cat se poate), etc, vor aduce un plus de unicitate materialelor.
Interesant insa ce zici in ultimul paragraf din comentariu, de un site IT non-profit. Sunt curios cat timp si pana la ce nivel veti putea sustine site-ul doar din pasiune si din dorinta de a oferi informatiile de calitate, asa cum zici tu.
andrei
30 iunie 2009 la 23:49
Un articol la obiect şi bine documentat. Aş mai adăuga însă o categorie de utilizator alături de „împătimit” sau „habarnist”, şi anume: cârcotaşul (sau cloanţa). El este primul care comentează orice articol (şi indiferent de tema abordată), uneori are 3-4 post-uri succesive şi aşteaptă să-l bage cineva în seamă. Odată inevitabilul petrecut, urmează o avalanşă de replici (mai ceva ca la cutremurul din Italia), iar nefericitul care a îndrăznit să-i „răspundă” uit de ce a venit pe site-ul respectiv şi fuge să-şi „salveze” viaţa. Acest tip de vizitator este tolerant de mulţi dintre administratori fiindcă aduce trafic şi face „atmosferă”.
În ce priveşte exemplele pe care le-aţi dat, aveţi dreptate în ce priveşte blogul lui Alex (computerica.ro), unul dintre cele doar două site-uri pe care le am în blogroll şi care m-a atras în special prin seriozitate, o caractersitcă destul de rar întâlnită la site-urile de IT din spaţiul mioritic.
Dar câţi administratori de blog pot să reziste tentaţiei să nu vină cu materiale pompieristice pentru a câştiga în popularitate ? Câţi îşi pot permite atunci când se aduc în discuţie torrente, key-uri, crack-uri să-i spună vizitatorului: „Îmi pare rău. Asta nu se discută aici !” Când răspunsul va fi jumătate plus 1, atunci vom avea şi conţinut.
Andrei
1 iulie 2009 la 09:18
Eh, carcotasul crd ca exista cate putin in fiecare din noi :))
Legat de ultimul paragraf, eu cred ca problema se pune altfel: cat timp iti poti permite sa tii un site serios doar din pasiune si ca un hobby. Pentru ca implica niste costuri, iar la un moment dat fie vei renunta, fie vei baga materiale care sa atraga traficul. Chiar si noi mai bagam din astea ( :( ), dar incercam sa fie cat, cat mai putine posibil
andrei
1 iulie 2009 la 10:25
Ca de la Andrei la Andrei. :) La întrebarea cât timp îţi permiţi să ţii un site serios, răspunsul cel mai logic ar fi „cât nu te întinzi mai mult decât ţi-e plapuma”. Dacă te mulţumeşti cu un număr mai restrâns de vizitatori, nu-ţi fixezi obiective ambiţioase (de genul vreau să scriu cel puţin un articol pe zi, nu mai zic articol ”de conţinut”), nu te apuci să-l concurezi pe X sau Y, şi în general menţii un ton echilibrat (aşa cum a fost cel din articolul tău) poţi să duci site-ul, din pasiune, până la adânci bătrâneţi.
Dacă din contră, începi să devii un guru (bivolaru) şi încerci spirale virtuale de integrare în absolut, e clar că bunăvoinţa şi pasiunea nu mai sunt suficiente. Atunci ai nevoie de un colectiv care să asigure redactarea articolelor, supravegherea site-ului, să le mai răspundă vizitatorilor, etc. Evident că din acel moment, va prima aspectul comercial şi mai puţin cel informativ, sau de analiză.
P.S. Fereastra asta enervantă din dreapta este obligatorie ? Vă blochează şi butonul de sitemap.
Andrei
2 iulie 2009 la 12:57
Da, dar nu e viabil sa faci ceva doar din pasiune. Merge cat esti elev, student sa zicem. Dar la un anumit moment dat vei avea atatea pe cap incat nu vei mai putea continua. Oricum, aspectul comercial nu va prima. Faptul ca site-ul produce bani e un ajutor, nu un impediment. Iti permite sa scrii mai mult, mai bine, mai documentat. Iti permite sa faci din acel site mai mutl decat o pasiune, poate chiar o meserie :P
Hmmm. Fereastra aceea e inca in stadiul de experiment. Are buton de close si nu ar trebui sa te mai deranjeze, fiind setata pe cookie sa apara doar o data la 24 de ore
gabriel
2 iulie 2009 la 12:22
Salut Andrei. Reprezint soft.ro. Interesant articolul tau si nu-l vad ca pe un atac.
Ca sa iti ofer o privire din interior, am inceput sa ma ocup de soft.ro de anul trecut si este intr-o directie buna. Nici nu ai idee cat mi-a mancat din timp acest site, dar o fac cu placere.
Problema se pune altfel, de multe ori site-uri din romania de tip hit.ro si chip.ro prezinta stiri intr-o forma tabloidizata si de multe ori gasesc continut agramat (acum serios vorbine, nu pot sa traduca o stire corect, ca mai mult de 5-6 nu posteaza zilnic). Am vrut sa ofer o varianta la ceea ce exista pe piata, poti sa-i spui si revista presei it. Trebuie sa cauti informatiile zilnic pe vreo 5-6 site-uri ca sa-ti faci o idee despre a ceea se intampla, iar acest lucru iti ocupa destul timp. De asta introduc mult continut. Site-ul nu este sustinut de alte site-uri mai mari, cum este cazul smartnews sau tehnopol, etc. Ma bucur ca citesti acest site si le multumesc si cititorilor.
PS: beneficiul meu adus de acest site pe nivel material este nul. Nu doresc sa ocup locul nimanui cu el. Bafta!
Andrei
2 iulie 2009 la 12:51
Salut gabriel . Eu iti apreciez munca si directia aleasa, dar am spus doar parerea mea poate subiectiva despre soft.ro ;)
Cat despre timpul necesar introducerii informatiei pe site, crede-ma, stiu cum e :P
andrei
3 iulie 2009 la 01:07
Salut Gabriel. Îţi mărturisesc că până să acest articol, nici măcar nu ştiam de site-ul soft.ro, deci se poate spune că tizul meu (pe care-l salut cu acesată ocazie) v-a făcut un pic de publicitate. Cum spunea răposatul Brucan: „good publicity or bad publicity is good publicity”.
Referitor însă la site-ul vostru, am observat două lucruri: 1. nu se precizează sursele de informare sau materiale bibliografice; 2. nu am găsit nici măcar un singur comentariu, iar asta m-a contrariat un pic fiindcă am observat că vindeţi publicitate online. Punând în balanţă cele două observaţii, la care se mai adaugă timpul necesar documentării şi redactării informaţiilor, întrebarea mea sinceră este: se merită ?
Exactly13
9 iunie 2010 la 20:20
Salut.Hmm…in primul rand sa ma prezint…sunt un incepator in informatica(nimic mai mult:-P))…si recunosc ca ma includ 99,99% in acea clasa numita „habarnistul” si din acest motiv as dori sa schimb asta…cum as putea face asta?(momentan termin cls a 8-a si din toamna,momentul in care incep cls a 9-a voi fi introdus in domeniul informaticii pe scurt…din acest motiv vroiam sa incep mai devreme pentru ca imi place…astept un sfat…sau doua)…si vorbesc la modul cel mai serios:-).
Stiu ca postul meu nu cred ca e binevenit…din moment ce este off-topic…doar ca am vazut ca sunt mai multi administratori al mai multor site-uri de IT si probabil ma va baga cineva in seama!(daca nu va fi nimeni care ma va lua in serios…va rog sa stergeti postul meu:-) )
Alexandru Codreanu
16 octombrie 2012 la 16:47
Eu consider ca in ziua de azi contentul este baza fiecarui site. Daca nu este asa, astept sa fiu contrazis :)
Nichita
13 martie 2013 la 16:50
Alexandru, ai dreptate, as completa comentariul tau cu urmatorul: Contetul trebuie sa fie unic(sa nu fie copiat, perluat)
Maryan
14 decembrie 2014 la 17:21
Foarte interesant acest articol!