Trenuri de mare viteză – cele mai rapide trenuri din lume
În România, călătoria cu trenul este de cele mai multe ori lentă: din cauza infrastructurii precare, viteza medie a trenurilor operate de CFR ajunge la numai 45 km/h.
În schimb, pe căile ferate din vestul Europei şi din Asia circulă frecvent trenuri care depăşesc 200 km/h şi ajung cu uşurinţă la circa 300 km/h.
Astfel de trenuri sunt cunoscute în limbaj popular drept trenuri de mare viteză şi beneficiază de regulă de mai multe elemente de propulsie şi de o calitate superioară a serviciilor.
Trenurile cu locomotivă standard care în unele cazuri ajung de asemenea la 200 km/h fără să opereze însă în mod regulat la aceste viteze nu intră în categoria trenurilor de mare viteză. Aceeaşi situaţie este regăsită şi în cazul trenurilor maglev, care au un principiu de funcţionare diferit prin care reuşesc să ajungă chiar şi la 600 km/h.
Intercity-Express (ICE) – 280 km/h
Mai mulţi producători renumiţi, printre care Siemens, ABB, AEG, Krauss-Maffei, Krupp şi Thyssen-Henschel, şi-au unit forţele pentru dezvoltarea trenurilor Intercity-Express, care au ajuns deja la a treia generaţie. Acestea operează regulat la viteze de 280 km/h, însă recordul a fost de 310 km/h. Principalul operator al trenurilor este Deutsche Bahn, iar acestea pot fi întâlnite în Germania, Olanda, Austria, Elveţia şi Danemarca. O călătorie de la Londra la Amsterdam cu acest tren durează aproape 4 ore.
Automotrice a grande vitesse (AGV) – 300 km/h
Constructorul francez Alstom a dezvoltat trenul AVG, care ajunge la o viteză comercială de 300 km/h, însă până în prezent acesta a fost utilizat doar de operatorul italian NTV. Realizat din fibră de carbon, trenul acomodează între 245 şi 466 de călători, în funcţie de versiune, şi prezintă ca avantaje în fata TGV-ului un spaţiu mai mare pentru pasageri, costuri mai mici de întreţinere şi un nivel de zgomot mai redus.
Bombardier Zefiro – 300 km/h
Canadienii de la Bombardier s-au asociat cu chinezii de la Sifang pentru dezvoltarea unui tren de mare viteză care să fie folosit pe căile ferate din China. Botezat Zefiro, trenul este disponibil în trei versiuni, Zefiro 250, Zefiro 300 şi Zefiro 380, iar indicativul arată viteza maximă pe care o poate atinge fiecare. Totuşi, viteza comercială este în cel mai bun caz de 300 km/h, iar construcţia este realizată din aluminiu.
Talgo 350 – 300 km/h
Deşi poartă numele oficial AVE Class 102, trenul operat de compania naţională de căi ferate din Spania este cunoscut sub numele de Talgo 350, datorită faptului că are o viteză maximă de 350 km/h. Totuşi, trenul construit de Talgo în cooperare cu Bombardier operează de regulă la o viteză comercială de 300 km/h şi a intrat şi în folosinţă unei linii de mare viteză din Arabia Saudită. Distanţa de 621 de kilometri dintre Barcelona şi Madrid este străbătută într-un interval de numai două ore şi jumătate.
Train a Grande Vitesse (TGV) – 320 km/h
TGV-ul este unul dintre cele mai populare trenuri de mare viteză din Europa. Dezvoltat încă din anii ‘70 de către Alstom şi, ulterior, şi în cooperare cu CAF (Spania), TGV-ul există în prezent în numeroase variante şi poate fi întâlnit în special în Franţa şi Spania. Cel mai rapid TGV este TGV Reseau, care ajunge la o viteză operaţională de 320 km/h, însă există inclusiv un TGV operat de Eurostar pe tunelul din Canalul Mânecii care leagă Franţa de Marea Britanie.
Siemens Velaro – 320 km/h
Siemens este producătorul familiei Velaro de trenuri de mare viteză, din care fac parte mai multe modele care ajung la o viteză comercială de 320 km/h. Cel mai popular dintre ele este Eurostar e320, datorită faptului că traversează Eurotunelul, însă tocmai acest traseu a atras o acţiune în instanţă din partea Alstom, care a susţinut că viteza maximă a trenului este prea mare pentru siguranţa pasagerilor. În Germania şi Olanda există versiunile ICE 3 Class 403, ICE 3 Class 406 şi ICE 3 Class 407, două dintre ele fiind dezvoltate în parteneriat cu Bombardier.
Shinkansen – 320 km/h
Trenurile din clasa Shinkansen sunt operate în Japonia de către East Japan Railway Company pe reţeaua de căi ferate de mare viteză Shinkansen. Acest tren atinge de asemenea o viteză comercială de 320 km/h, însă în timpul testelor din 1996 s-a ajuns şi la o viteză maximă de 443 km/h. Lungimea totală a liniei de cale ferată pe care operează aceste trenuri este de peste 2600 km.
Acestea sunt doar câteva dintre cele mai rapide trenuri de mare viteză care sunt utilizate în prezent în ţări din Europa şi Asia.
Probabil ai remarcat absenţa Statelor Unite din acest articol, iar principala explicaţie este relativ simplă: distanţele dintre oraşele americane majore sunt mai mari decât în Europa de Vest şi Asia, motiv pentru care călătoria cu avionul este mai eficientă decât cea cu un tren, fie el şi de mare viteză.
Profetul zilei
22 iulie 2015 la 20:04
Este bine pentru cei care calatoresc cu trenul, dar pentru cei ca mine, carora le este frica…
Neacsu Niculae
24 iulie 2015 la 07:43
Mi se pare aiurea comparatia dintre viteza medie de la noi si viteza pe care o ating trenurile din Vest si din Japonia. Este ca si cum ai compara merele cu cartofii.
O zi buna…………..
mihail amzulescu
27 ianuarie 2017 la 18:37
super … , pe cand si la noi ?