Impresii despre Sony RX100 V, Alpha a6500, X3000R, MDR 1000x și HT-ST5000
Am asistat acum câteva zile la o conferință a celor de la Sony în care ne-au arătat unele dintre noutățile lansate în prima parte a anului 2017, astfel că în acest articol vă voi povesti câteva cuvinte despre unele dintre dispozitivele care mi-au atras atenția.
O voi face însă din perspectiva unui utilizator obișnuit și nu din perspectiva jurnalistului pus pe găsit chichițe, o personna pe care o găsiți în review-urile de pe Giz.ro.
Aceasta deoarece nu am petrecut mult timp cu produsele amintite, și pentru că experiența mea în unele dintre domenii este limitată și nu aș putea avea cu adevărat o părere critică avizată despre ele. Pot însă să vă spun ce mi-a plăcut la ele și de ce, dar acest articol nu este recomandarea mea pentru aceste produse, ci vă sfătuiesc să cercetați mai multe despre ele dacă vă stârnesc interesul.
Desigur, în cadrul conferințelor de acest gen, accentul se pune pe vârfurile de gamă din fiecare segment, ce oferă performanțe și tehnologii interesante, dar au și un preț pe măsură, lucru bine de știut din capul locului pentru a nu fi mirați (socați chiar) ulterior.
Sony RX100 V
Ani la rând am fost utilizator de DSLR, pe care îl căram cu sârg prin vacanțe și ieșiri mai lungi sau mai scurte. Cei ce mă cunosc știu însă că nu îmi place deloc să car lucruri grele și masive, dacă pot obține rezultatele dorite cu dispozitive compacte, indiferent dacă acest lucru costă. Practic, astfel am ajuns să testez laptopuri ultraportabile în mod curent și tocmai de aceea acum vreo 2 ani am înlocuit DSLR-ul cu o cameră foto de buzunar, un Sony RX100 III, care m-a însoțit la mare și la munte, cum s-ar zice, și de care am fost tare mulțumit până acum câteva zile.
Și asta pentru că am văzut la lucru versiunea mai nouă de RX100, Mark V. La o primă impresie, Mark III și Mark V par similare: foarte solid construite, compacte, cu senzor de 1-inch, o excelentă lentilă Zeiss 3X cu diafragmă f/1.8-f/2.8, vizor optic și Wi-fi integrat (pentru transferul de fișiere sau controlul de pe telefon).
Mark V-ul știe însă câteva lucruri în plus. Filmează 4K (în limita a 5 minute per clip, sau până când camera se supraîncălzește în anumite condiții), lucru care personal nu mă atrage, dar ce e cu adevărat interesant pentru mine este capacitatea de a fotografia cu până la 24 fps (cu autofocus continuu) și capacitatea de a realiza filmulețe slow-motion cu pănâ la 960 fps, funcții extrem utile pentru cadrele din mișcare.
În comparație, Mark III-ul meu știe 10 fps în condiții ideale, care în multe cazuri nu sunt îndeplinite, astfel că multe fotografii ale acțiunilor rapide ies mișcate sau prost focalizate.
Pe de altă parte RX100 V costă peste 5000 de lei în acest moment, o sumă care v-ar permite achiziționarea unui aparat foto mai performant într-un alt segment, însă nu un all-rounder ultra-portabil precum acesta. E posibil ca lucrurile să se mai fi schimbat între timp, însă atunci când mi-am cumpărat RX100 III-ul, nu am găsit o alternativă mai interesantă.
E drept însă că în prezent generația pe care o dețin eu costă circa 3000 de lei, iar cei ce nu doresc să fotografieze acțiuni rapide sau să înregistreze video 4K o vor găsi o opțiune în continuare foarte bună, cu un raport preț/performanțe superior. Personal însă, mi-aș dori un upgrade la Mark V, dar actuala diferență de preț îl face greu de justificat. Momentan…
Sony Alpha a6500
Gama Sony Alpha include în mare parte aparate foto mirrorless cu senzor APS-C, iar modelul Alpha a6500 este cel mai recent membru in familie și un urmaș al popularelor a6000 și a6300.
Un mirrorless este mai compact decât un DSLR și obiectivele pentru formatul acesta de camere sunt de multe ori și ele ceva mai compacte, însă chiar și așa, pentru mine un astfel de aparat nu este soluția potrivită pentru vacanțe și drumeții. Da, calitatea imaginilor și poate chiar și a filmărilor obținute este net superioară, dar RX100 III cântarește doar 300 de grame și încape ușor în buzunarul unei geci, precând un mirrorless cu un obiectiv comparabil cântărește spre 750 de grame, este mult mai mare și semnificativ mai scump.
Doar ca să vă faceți o idee asupra prețului, Sony-ul Alpha a6500 are in acest moment un pret de lista de circa 6500 de lei, iar obiectivul 28-70 f/3.5-5.6 compatibil costă și el vreo 2500 de lei.
Desigur, cu un astfel de aparat obțineți toate beneficiile unui senzor mai mare, control mai bun și multivalența dată de un sistem cu obiective interschimbabile, tocmai de aceea cred ca Alpha-ul a6500 ar trebui luat in calcul de către cei ce doresc astfel de atuuri într-un body mai compact decât cel al unui DSLR classic, mai ales că specialiștii au o părere bună despre el. Însă pentru vacanțe, pentru mine seria RX100 rămâne imbatabilă.
Sony X3000R
În drumețiile la snowboard sau pe biciletă mă însoțește deseori și GoPro-ul, astfel că nu îmi sunt deloc străine camerele de acțiune. Am și scris despre ele în trecut.
Momentan folosesc un GoPro Hero 4 Silver, care își îndeplinește cu brio îndatoririle, dar are o mare lacună: lipsa stabilizării filmării. Generația mai nouă, GoPro Hero 5 Black Edition, oferă stabilizare software, dar cei de la Sony au lansat de câteva luni un action-cam ce include stabilizare optică, modelul X3000R. Practic, au creat o versiune în miniatură a sistemului de stabilizare utilizat pe camerele video din seria HandyCam, și au implementat-o pe acest action cam mult mai compact.
Nu l-am testat amănunțit, dar alții au facut-o (clipul de mai jos), și camera celor de la Sony pare să aibă de partea sa și elemente precum calitatea filmării și calitatea sunetului înregistrat, în condițiile în care cele două ar trebui să aibă un preț asemănător, de circa 2000 de lei. GoPro-ul are în continuare propriile atuu-uri, precum ecranul de pe spate, faptul că nu necesită o carcasă pentru a fi submersibil sau greutatea mai redusă și formatul mai compact, însă trăgând linie, lucrurile nu par să stea grozav pentru ultra-popularul Hero și pentru prima dată după mult timp, cei de la Sony par sa aibă cu adevărat o alternativă demnă de luat în calcul.
Sony MDR-1000X
Dacă asupra aparatelor foto am o oarecare părere avizată, cel puțin dacă judecăm după diploma de fotograf ce zace aruncată printr-un sertar din birou și pasiunea ce datează de mai bine de 10 ani pentru fotografie, în cazul căștilor și sistemelor de sunet în general sunt un habarnist.
Chiar și așa, pot spune că am pus pe urechi o preche de căști Sony MDR-1000X și mi-au plăcut. În puține cuvinte, acestea sunt căști over-the-ear cu Bluetooth și noise-canceling, cu un design comfortabil și o excelentă calitate a materialelor și finisajelor. Cântăresc sub 300 de grame și au o autonomie de 20 de ore, excelentă de altfel, iar un alt domeniu unde excelează este cel al calității audio.
La noi MDR-urile 1000X costă circa 1800 de lei, așadar nu sunt deloc niște căști ieftine și rămâne la latitudinea fiecăruia dacă în acest buget sunt achiziția potrivită. Dacă vă doriți pur și simplu cea mai bună audiție posibilă, probabil că nu, dar dacă vă doriți căști wireless cu Bluetooth, comfortabile, bine închegate și deloc de neglijat în privința calității sunetului redat, modelul celor de la Sony pare să fie unul greu de bătut. O spun și specialiștii și cei ce le-au cumpărat deja, nu doar eu.
Din punctul meu de vedere însă, o astfel de achiziție este greu de justificat de cineva care nu călătorește des cu avionul (doar aici îmi folosesc propriile căști cu noise cancelling) sau nu lucrează sau studiază în medii foarte zgomotoase, astfel că aceste produse rămân unele adresate unei foarte înguste nișe de potențiali clienți.
Sony HT-ST5000
Nu în ultimul rând voi aminti un sistem soundar home-cinema pe care l-am văzut în acțiune, Sony HT-ST5000, așteptat să își facă apariția undeva prin vară, cu un preț estimativ de circa 1500 EUR.
Sistemul are o putere de circa 800 W și este compatibil cu standardele High-Res audio și Dolby Atmos pe 7.1.2 canale, ceea ce înseamnă că este capabil să creeze o atmosferă surround utilizând tavanul încăperii, de care va ricoșa undele sonore astfel încât să ofere o experiență desăvârșită. Cel puțin aceasta este teoria. În practică sistemul Atmos își va face simțită prezența în scenele care implică sunete direcționale, precum ploaia ce cade de deasupra sau un avion care trece prin scena.
Soundbarul include 12 drivere amplificate independent, cu o putere de 600 W, iar acestora li se adaugă un subwoofer wireless de 200 W. În dezvoltarea sa au fost implicați ingineri cu experiență din cadrul Sony Pictures, iar difuzoarele folosite pe soundbar nu sunt unele convenționale, cu membrană de cauciuc, ci unele ce folosesc un fluid magnetic, conform inginerului de sunet ce ne-a prezentat sistemul. Mai multe informații vor fi disponibile în viitorul apropiat, cert este însă că un astfel de ansamblu poate face casă bună alături de un televizor din gamele de top ale celor de la Sony și un player Blu-Ray adecvat, și se adresează audiofililor cu pretenții greu de îndeplinit și bugete pe măsura lor.